onsdag 18. juni 2008

Å fly med sykler er ikke lett

Lørdag 21. juni er den store dagen: Avgang Kristiansand lufthavn Kjevik klokka 06.10, mellomlanding i Oslo og Tromsø før vi ankommer Honningsvåg lufthavn Valan klokka 11.38. Det store spenningsmomentet blir om både bagasje og sykler får plass på siste fly. Vi bestilte flybilletter i januar, og noen dager senere bestilte vi plass til syklene. Den vennlige dama i telefonen sa at alt var i orden, og hvis det skulle vise seg at det ikke var det, skulle hun ringe meg opp igjen ganske snart. Jeg hørte aldri noe fra henne, men for å være på den sikre siden ville jeg dobbeltsjekke når reisen begynte å nærme seg. Flaks for oss! Det kom nemlig opp en melding som sa not able to confirm bikes. På strekningen Tromsø-Honningsvåg er det Widerøe som flyr, og i følge SAS er disse flyene så små at det ikke er plass til sykler. Jeg må si jeg stusset litt på dette, og ville høre med dem en gang til. Nå fikk jeg beskjed om at det eneste var at de ikke kunne garantere plass på det siste flyet, og det ble et lite problem siden syklene måtte være på samme fly som oss.. Det viste seg forøvrig å bare være tull. Jeg ble anbefalt å spørre på Cargo, og eventuelt sende syklene som frakt i stedet. På Cargo skjønte de ikke hvorfor det skulle være noe alternativ, for det er jo det samme flyet og det samme lasterommet. I tillegg ville prisen for å sende syklene blitt minst det tidobbelte av spesialbagasje-prisen på 150 kroner. Etter mye frem og tilbake ringte jeg direkte til Widerøe, og fikk beskjed om at selvfølgelig var det plass til sykler på deres fly, og hvis ikke det skjer noe veldig spesielt i Honningsvåg den 21. juni, er det veldig lite sannsynlig at flyet er fullt. Dermed er det bare å håpe at vi finner alt når vi kommer frem, og at vi kan sykle noen mil allerede første dagen. For dere som planlegger en liknende reise vil vi altså anbefale å være tidlig ute og få bestillinger og avtaler bekreftet flere ganger. Vår erfaring er at hvis du ikke får det svaret du vil ha, er det bare å spørre en gang til;)

Ingen kommentarer: